Resurse


Radiografia unei amprente emotionale

Creat: Vineri, 8 Decembrie 2017
Radiografia unei amprente emotionale


In ultimii ani, wellbeing-ul a castigat un loc aparte in inima departamentelor de HR. Este o noua unealta pe care incepem sa o folosim in situatiile organizationale diverse pe care le intalnim. Si, pentru ca este o unealta noua, fauritorul uita uneori sa trimita atasate si instructiunile de folosire, ajungand sa fie pusa pe piedestalul de "unealta buna la orice" si folosita defectuos, precum situatiile ilare in care vezi un mester ca bate cuie cu patentul.

Obiectivul demersului de fata nu este sa dezvaluim componentele unui program de wellbeing de succes, lucru pe care o sa il facem cu un alt prilej, ci sa ne uitam, mai degraba, la pozitionarea interna si conexiunile unei initiative de wellbeing intr-o organizatie.

POZITIONAREA

"Psychological wellbeing" este un context intern orientat catre echilibrul individual, ocupand un spatiu coerent dat de multiplele invelisuri care il alcatuiesc: calitatea vietii (sanatate, obiective, valori, prieteni, invatare, ajutare, comunitate, etc), resurse individuale, echilibrul dintre viata personala si profesionala, impactul si resursele interne de gestionare burnout si spillover, raportul dintre solicitari si resurse, etc.

Definirea lui corecta iti va aduce nu doar coerenta si convergenta, ci va tine proiectul in albia concreta a lucrurilor care conteaza pentru obiectivele definite de program. De retinut ca, pentru a nu cadea in derizoriu, toate initiativele tale ulterioare vor trebui sa adreseze "psychological wellbeing" pe diverse componente de interes intern.

Deocamdata, doar atat despre spatiul pe care il poate ocupa, pentru ca in continuare va propun sa vedem cu ce este conectat intern un program de wellbeing.

CONEXIUNI

Fie ca vrem, fie ca nu vrem, experienta a aratat ca, atunci cand alegem sa adresam wellbeing-ul individual, asa cum rapid l-am definit mai sus, ai sansa sa influentezi, sa aduci o schimbare in relatia angajat-organizatie pe parametri individuali precum: stare de apartenenta, vointa de a ramane, modul pozitiv in care fiecare om se raporteaza la organizatie, gradul in care doreste sa isi foloseasca potentialul in relatie cu tine, dorinta de a investi extra miles, s.a.

Suna cunoscut? Probabil ca pe multi dintre voi va duce deja cu gandul la engagement. Iar pentru cei care sunteti fauritori de strategie, asta este in relatie directa cu performanta, rezultatele. Cum ma pozitionez insa? Care este abordarea strategica pe acest subiect?

Poti sa alegi, ca scop principal, fie cresterea unor astfel de parametri individuali (engagement), fie alegi sa ai un demers autentic care sa conteze pentru om (psychological wellbeing). Iar noi, oamenii, avem receptori suficient de puternici pentru a detecta contextele autentice, interesate de binele nostru, aceiasi receptori spunandu-ne cand sa stam departe de constructiile de tip glazura.

In context organizational pot exista la un moment dat prea multe scopuri de profit si prea putine legate de oameni, orientate catre a crea contexte favorabile de dezvoltare si echilibrare individuala. Vorbim uneori in discursul intern organizational, prea mult despre "external customer service" si prea putin despre "internal customer service".

Daca as fi pus sa aleg, impactul in engagement ar trebui sa fie unul de tip consecinta fireasca si nu de scop in sine.

AMPRENTA EMOTIONALA

Relatia dintre doi oameni sau om-organizatie este un proces, un schimb continuu de idei, stari. Toate actiunile noastre din acest schimb continuu sunt purtatoare de emotii si creeaza, asupra fiecarui participant din proces, un halou, o amprenta emotionala.

Introspectie 1: Cum arata amprenta emotionala a fiecarui om din organizatia/echipa ta? //Este o amprenta pozitiva sau negativa?//Organizatia (macro-climatul) sau echipa (micro-climatul), sunt un supplier de emotii negative sau pozitive?

John Gottman vorbeste despre "emotional bank account", adica poti privi oamenii din echipa/organizatie, ca doua conturi aflate in relatie, si fiecare face zilnic operatiuni pe aceste conturi: retrageri si depuneri. Ajungem ca, la finalul zilei, anului, sa fim pe plus sau pe minus? Probabil, diferit de la un caz la altul.

Introspectie 2: Tu (manager sau organizatie), ce tip de amprenta emotionala generezi?//Care sunt contributorii de "emotional bank account" pozitiv? Dar negativ? //Tu (manager, organizatie), stii cand ai facut ultima data o retragere? Dar o depunere? //Cum se reflecta un "emotional bank account" negativ, in dorinta individuala a oamenilor din jurul tau, de a-si utiliza potentialul in relatie cu tine (manager, organizatie)? //Care este potentialul colectiv, energiile latente care raman neutilizate?

Ne-am obisnuit sa spunem relatie om-organizatie, ca si cum organizatia este o identitate abstracta, fluida, fara trup. Insa trupul, varful de lance al organizatiei sunt alti oameni, cei aflati in articulatiile esentiale ale acesteia si care sunt creatori sau fac management de contexte. De aceea, atunci cand cineva vorbeste despre o organizatie sau alege sa o paraseasca, el in esenta nu paraseste o entitate abstracta, ci paraseste alti oameni generatori de contexte nepotrivite pentru el.

Intorcandu-ne la programele de wellbeing, fara indoiala ca, atunci cand sunt strategizate si implementate corect, ele sunt un contributor de "emotional bank account" pozitiv si ca ele creeaza o amprenta emotionala pozitiva.

Insa, in unele echipe, organizatii, un program de wellbeing s-ar putea sa fie un plasture mult prea mic pentru a opri o hemoragie emotionala generata zi de zi de o relatie defectuoasa manager- oameni din echipa sau de o incoerenta pe "job demands/job resources".

ENGAGEMENT

Dar ce inseamna relatie emotionala incoerenta sau o gestionare defectuoasa a job demands/job resources?

Iata cateva coordonate care suna mult prea cunoscut pentru unii traitori in organizatie: sunt criticat des in public, seful meu are o predispozitie pentru favoritisme, se focuseaza pe greseli, este evitant, ii blameaza pe ceilalti pentru deciziile pe care le ia, arata lipsa de incredere in capacitatile mele, vorbeste negativ despre colegi cu alti membri ai echipei, si lista ar putea continua.

Iata insa si cateva componente pozitive: primesc lamuriri si am o intelegere clara a rolului si cum se contecteaza el cu strategia, rezultatele, primesc recunoastere si recompensare, imi sunt clarificate asteptarile, primesc directie si ghidare, sunt tratat cu respect si onestitate, exista coerenta in comportamentele livrate catre mine, seful meu se pozitioneaaza ca un mediator nepartinitor, s.a. Pe toate cele de mai sus le-ati intalnit atunci cand ati discutat cu specialisti in masuratori de engagement.

Tragand o prima concluzie intermediara, putem sa legam cele doua concepte de pana acum, matematic, intr-o ecuatie: "wellbeing+engagement= sustainability"?

CE SPUN STUDIILE?

Studiile (Robertson& Cooper 2010) arata ca engagementul poate fi adus la un nivel dezirabil, atunci cand el este potentat de un "psychological wellbeing" ridicat.

Robertson& Birch (2010) ne spun ca, daca organizatiile doar targeteaza dedicarea si capacitatea de efort discretionar, fara a avea grija si a incuraja "psychological wellbeing", initiativele lor vor fi limitate ca impact.

Alte studii efectuate de Towers Watson (Fairhurst& O'Connor 2010) arata ca atunci cand cele doua interactioneaza intr-un mod consistent, coerent, pot prezice un rezultat bun: cei care sunt "highly engaged" si cu un nivel ridicat de wellbeing sunt mult mai productivi, cei "highly engaged" dar cu un nivel scazut de wellbeing sunt mai predispusi sa paraseasca organizatia.

IN CONCLUZIE...

"Psychological wellbeing" si "engagement-ul" sunt doua entitati aflate in relatie directa, care se influenteza, potenteaza una pe cealalta, ambele actionand asupra amprentei emotionale individuale, prin infuzii de emotii pozitive sau negative. De aceea, ai nevoie ca programele pe care iti propui sa le implementezi sa adreseze echilibrat ambele zone, creand un context intern articulat, coerent, cu sens.

Extrasul de cont pozitiv rezultat va impacta in dorinta oamenilor de a vorbi despre climatul pe care il experimenteaza intr-un mod pozitiv, in dorinta de a ramane si de a-si folosi potentialul-competenta in relatie cu tine sau de a investi extra-miles.

Altfel, oamenii pot sa aleaga sa paraseasca organizatia. Tu ce ai de pierdut? Doar un nume sau o competenta greu de cladit?





testimoniale

"Această experiență a venit în viața mea exact la momentul potrivit, într-o etapă destul de dificilă! Raportul și în special întâlnirea cu consultantul m-au ajutat să-mi regăsesc mai ușor calea către cine sunt eu, să știu cum mă pot sprijini pe valorile mele în deciziile personale sau de la serviciu."


Steliana

"Întâlnirea cu valorile mele a fost mai mult decât revelatoare... O surpriză, și în același timp și o confirmare a unor lucruri pe care le știam despre mine, dar nu le foloseam conștient. A fost acea "date with myself" de care aveam nevoie. Mulţumesc!"


Delia

"Conduc o echipă de 25 de oameni și jobul nostru e unul eminamente tehnic, ce gravitează în jurul cifrelor și calculelor complexe. Am aflat lucruri extraordinare despre cum îi influențează pe ceilalți cuvintele pe care le folosesc și că motivația vine din interior, nu de la altcineva."


Rareș

"Felicitări pentru acest instrument care, din câte știu, este unicul de acest fel pe piața de la noi. Dialogul online cu specialistul m-a făcut să trec prin diverse stări, însă, la final, a meritat tot timpul alocat! Aș pune ca am plecat după această experiență: conștientă de valorile mele și un pic mai motivată!"


Carmen

"Raportul iValue și ședința de consiliere avută cu specialistul din echipa Human Developer au fost revelatoare pentru mine din mai multe motive. Cred că alinierea la valorile personale este esențială pentru a trăi o viață cu sens, în armonie cu mine și cu mediul. Datorită Life Journey Map, am o hartă clar organizată a acestora (da, lucrurile stau ceva mai complex decât alegerea a 3-5 valori dintr-o listă!) dar și un mic ghid de utilizare a resurselor mele interioare. Aflată într-o etapă în care apropierea de misiunea personală este o prioritate pentru mine, m-am conectat cu valorile mele de carieră, care stau la baza acesteia. Wow, nu?"


Dana

"Nu poti privi in interior, uitandu-te in oglinzi pentru exterior. A fost o experienta extraordinara, reala, si o confirmare a multor lucruri pe care le stiam despre mine. Prin experienta aceasta am vazut o imagine a realitatii mele interioare, a reperelor mele, cele dupa care functionez zi de zi. Este un instrument 'oglinda de interior', un ghid pe care ar trebui sa-l purtam cu totii in buzunarul de la piept. Un must pentru orice om care porneste pe calea autocunoasterii! Chiar daca incepi prin a da un test electronic, experienta pe care ti-o ofera consultantul prin discutia pe care o ai dupa, te incarca cu multa emotie, raspunsuri si 'teme pentru acasa'. Multumesc mult pentru cele doua ore de 'terapie-constientizare'!?"


Stefania