Resurse


The Decalogue of a Wellbeing Promoter

Creat: Joi, 7 Decembrie 2017
The Decalogue of a Wellbeing Promoter


Sub semnul decalogului ne-am propus sa intram in camera obscura si sa developam cateva din necunoscutele abordarii unui domeniu cu totul nou, nu doar pentru piata din Romania: Programele de wellbeing.

Perspectiva practicilor din ultimii ani m-au ajutat sa standardizez si sa dezvolt punti comune de intelegere pentru oricine incearca sa devina un sustinator al initiativelor de wellbeing din postura de: sponsor, simpatizant, increzator, manager de proiect, participant.

Sunteti gata? Atunci, sa incepem!

1. Afla identitatea programului de wellbeing: Despre ce este programul tau?

Wellbeing-ul tradus, ar fi o stare de bine, dar in esenta, ce inseamna el? Cu ce ramai atunci cand dai ambalajul jos?

Adu in planul proiectului tau, acele informatii autentice, "science-based", care pot aduce lamuriri asupra subiectului. Dincolo de stiinta insa, ar trebui sa stii de la bun inceput un lucru: programul trebuie sa fie despre si pentru oameni. Wellbeing-ul decriptat, este un concept amplu care se refera in esenta la calitatea vietii (Quality of life). Acest concept contine in fapt mai multe invelisuri care se intrepatrund, precum: sanatate (fizica sau emotionala), stima de sine, castig financiar, obiective si valori, invatare, relatiile pe care le ai in familie, la serviciu, in comunitate, jocul, creativitatea sau capacitatea de a ajuta, etc.

Inainte insa de a implementa vreo initiativa in acest sens, defineste viziunea si strategia! Care sunt asteptarile stakeholderilor, cum se reflecta ele in obiective, care este valoarea pe care urmeaza sa o aduca programul intern, cine sunt sustinatorii sai sau care este wellbeing value proposition in care clientul intern se va regasi!

Dar nu in ultimul rand, care sunt marturiile pe care daca le vezi in mediu vei stii ca obiectivele au fost atinse.

2. Intelege contextul intern: Masoara si transpune rezultatele din survey, in indicatori de implementare

Daca am stabilit care este nisa interna pe care programul tau o ocupa, este momentul sa dezvolti si implementezi un sistem coerent de masuratori de wellbeing cu date relevante pentru organizatie: asteptari, dorinte, preferinte (buyer behaviour), identificarea aspectelor (dis)functionale, zone de impact. etc .

Te invit ca la acest pas, sa gasesti cei mai buni specialisti in psiho-diagnoza organizationala (psihologi, antropologi, sociologi) capabili sa utilizeze instrumente adecvate de masurare si sa extraga date relevante pentru misiunea si obiectivele programului tau.

Diagnoza, va aduce in prim plan radiografia organizatiei pe subiectul wellbeing si implicit, o alta serie de intrebari carora sa le gasesti raspunsuri: Cum interpretezi aceste date? Care sunt aspectele pe care le selectezi pentru a fi adresate cu prioritate? Care este relatia intre datele selectate si obiectivele de programului tau de wellbeing? Cum se leaga aceste date cu indicatorii de impact: short, medium sau long term? Cum le corelezi intre ele? Cum le prezinti si argumentezi sintetic?

3. Construieste planul tau de actiune: Creeaza diversitate dar pondereaza in functie de interesul intern

Planul tau de implementare este construit din raspunsurile la intrebarile de mai sus, iar ariile pe care urmeaza sa le adresezi si sub care asezi evenimentele, asigneaza-le constient cu falii din obiectivele initiale. Ele vor alcatui strategia aplicata de implementare pentru o secventa de timp (ex:1 an).

Studiul intern releva multe din nevoile interne de adresat, insa ele trebuie aliniate cu apetitul intern pentru o anumita categorie de programe sau alta. Prin urmare, din multitudinea de directii alege-le pe cele care aduc participare, satisfactie, apreciere, dincolo de o necesitate initiala.

4. Deseneaza strategia de implementare: Gandeste programe integrate, aliniate unui scop inalt VS mici initiative divergente

Initiative ample, convergente sau unele punctuale, disparate? Doar masuri tactice sau strategii pe termen lung? Rezultate imediate sau asteptare asumata controlata?

Initiativele ample si diversificate creeaza reactii ample, de efect. Cele disparate care au ca scop doar evenimentul in sine, atrag doar satisfactia de moment. Ele nu servesc unui scop mai inalt, ci doar unor beneficii imediate extrase direct din eveniment sau unora de imagine - "iata ce facem noi pentru oameni".

Intr-o situatie complexa cum este echilibrarea starii de bine intr-o organizatie cu mii de angajati, initiativele disparate, episodice, sunt ca si cum ai incerca sa regularizezi Amazonul, avand la dispozitie o singura unealta.

Programele construite pe mai multe dimensiuni care au la baza si o analiza interna de oportunitate, au sanse mai mari sa produca un efect de schimbare decat un eveniment bi-anual sau o implicare episodica in comunitate.

O alta etapa in zona de implementare programe la care te invit sa reflectezi, este declinarea programului gandit initial doar la nivelul unui grup restrans (echipa de proiect) intr-o abordare de tip francizare locala a proiectului. Aceasta inseamna descentralizare si va aduce programului tau mai multa libertate de exprimare si manifestare individuala in gandirea si derularea lui. Iti va creste astfel diversitatea programelor si iti va aduce o identificare profunda a participantilor cu acesta. Vei face trecerea de la implementarea "top-down" catre "power to the people".

5. Coreleaza programele cu canalele de adresare, in functie de profilul clientului

Daca ne referim la modalitatea de accesare a programelor, acestea difera in functie de canalul pe care il propui. Vei vedea foarte repede ca exista sustinatori ai programului care nu vor pasi niciodata intr-o sala de conferinta de dezvoltare personala sau nu vor participa live la un program de nutritie.

Si in viata de zi cu zi, indiferent de subiect, fiecare dintre noi avem canale diferite de a ne extrage cunoasterea. O disponibilitate mai mare sau mai mica pentru invatare dirijata vs una autonoma.

Profilarea corecta a clientului in functie de nivelul de dezvoltare individuala in raport cu temele propuse iti va da indicii despre complexitatea programului, nivelul de accesibilitate si gestionarea in implementare a unor sensibilitati de parcurs.

Gandeste si programe care din punct de vedere durata, antreneaza participantul pe termen scurt (a short-run), dar si pe termen lung (a long-run), ce conecteaza participantul la subiect pentru mai multe luni, dandu-i apartenenta la scopuri si preocupari de lunga durata.

6. Comunica ceea ce vrei sa faci si ceea ce ai facut, raspunde prompt la solicitari.

Din perspectiva interna, comunicarea incepe inca de atunci cand ideea proiectului de wellbeing este "aruncata" in organizatie si continua cu comunicarea permanenta a evenimentelor propuse pe trei dimensiuni: spune ce vei face, spune ce faci si spune ce ai facut. Cele trei dimensiuni aduc o imersiune totala a participantului in lumea nou creata. Prin urmare, comunicarea creeaza asteptari, seteaza cadrul, aduce aminte, ne spune ce s-a intamplat, adica, ne tine conectati la sursa!

Comunicarea nu este unidirectionala doar de la organizatie catre oameni si de aceea, captarea vocii participantilor in proiect este absolut necesar pentru a intelege care este albia prin care curgi. Feedback-ul pozitiv sau negativ, dupa cum bine stim, este un bun regulator de parcurs si iti aduce combustibil pentru pasii urmatori in necunoscut.

Din perspectiva externa, este de preferat sa comunici atunci cand sunt lucruri notabile de spus, atunci cand ai atins praguri de performanta, maturitate de proiect, cand ai fost validat intern ca ai facut ce trebuie, cand ceea ce ai facut poate fi util si altora. Altfel, comunici politicieneste... orizonturi.

7. Construieste cu echipa potrivita: Wellbeing-ul este inainte de toate o stare si apoi un proiect

Care sunt oamenii care pot implementa astfel de programe? Raspunsul este: Aceia care privesc aceasta activitate ca pe un hobby si nu ca pe o sarcina de serviciu. Sunt acei oameni carora le place mai degraba sa daruiasca decat sa primeasca, pentru ca bucuria pe care o aduci cand daruiesti este mai "hranitoare" decat orice altceva. I-am vazut pe acesti oameni la treaba, dispusi sa investeasca oricand din timpul personal, doar pentru ca prin asta reusesc sa aduca in viata celorlalti un strop de... altfel!

Insa, oamenii din echipa de proiect au si ei incertitudinile lor legate de calitatea alegerilor, se lupta cu propriile limite intr-un domeniu cu totul nou, cu propria "staruinta in a persevera" si a digera uneori neincrederea celor din jur.

Pe parcurs, programul devine vizibil si credibil pentru ca incepe sa produca in mod constant in mediu reactii placute. Aceasta creeaza aderenta pentru noi colegi dornici sa il puna in aplicare, un "ambassadorship" necesar, dezvoltat natural in jurul unui set de interese, fapte, idei, demersuri. "Ambassadorship-ul" este un proces care tine mai degraba de maturizarea proiectului, adica de un timp de confirmare si validare de intentii, decat de o dorinta initiala a de a-l raspandi cu orice pret.

8. Capteaza succesul si aseaza-l la locul potrivit

Ce este insa un astfel de proiect fara modalitati de a surprinde si capta succesul? In functie de nivelul de maturitate al proiectului, succesul este evaluat in mod diferit. Spre exemplu, in etapele initiale ale proiectului, succesul este dat de identificarea partenerilor potriviti sau de gasirea modalitatii potrivite de comunicare, in etapa de mijloc succes inseamna un numar mare de participanti si trenduri crescatoare atunci cand vorbesti de participanti unici sau de aparitia primelor feedback-uri pozitive, dupa cum in etapele de maturitate ale proiectului succes inseamna sa iti atingi obiectivele mari de proiect.

Oricare ar fi marturiile succesului, este important sa-l captezi si sa-l comunici, deoarece este singurul motor care te poate impinge la un nivel urmator.

9. Activeaza nevoile specifice locale, raspunde prin echitate interna

Atunci cand vorbim despre un program de wellbeing, adica ceva ce raspunde unor nevoi personale specifice, acesta trebuie sa aiba la baza si sa demonstreze public un principiu foarte important si anume acela al echitatii interne. Un astfel de program activeaza energii locale latente si sensibilitati interne nebanuite.

In acest fel, pastrarea echilibrului atunci cand ne referim la accesibilitate program, poate fi o adevarata provocare. Ai pe de-o parte, o zona centrala cu un nucleu de cateva mii de oameni si, pe de alta parte, alte cateva mii de oameni aflati in grupuri mai mici in toate colturile tarii. Fiecare are nevoie sa fie reprezentat si sa aiba acces intr-un mod nediferentiat la program.

De aceea, perspectiva echitatii interne este o fateta a programului pe care trebuie sa o ai in vedere si sa o explorezi inca de la inceput. Daca resusesti sa tii cont de toate acestea, vei genera reprezentativitate, participare si multumire.

10. Masoara ceea ce conduci si implementezi

Se spune ca nu poti sa conduci ceea ce nu poti sa masori! Adevarat! Un sistem complet de date de parcurs trebuie captate si agregate sub forma unui tablou de bord. Date ca: numar participanti, participari unice, distributie pe sexe, participare centrala vs regionala, care programe genereaza cea mai mare satisfactie, costuri generale si costuri medii, sunt doar cateva din datele necesare care marginesc cifric programul tau.

Dashboard-ul este GPS-ul tau in implementarea proiectului, doar asa stii in ce masura esti inca pe drumul cel bun sau este nevoie sa faci o reconfigurare de traseu. Masurarea datelor de traseu iti vor fi de folos in conturarea planului de actiune pentru urmatorul ecart de timp, stiind care sunt ingredientele pe care ai nevoie sa le adaugi pentru noua abordare.

Tot acum, la incheierea primului tau ciclu de implementare, este momentul in care inchizi bucla diagnozei initiale cu o masurare in oglinda, afland in ce masura planul tau de actiune, ariile de interes definite anterior, evenimentele implementate, au reusit sa obtina impactul dorit. Ai putea sa vezi cum actiunile programului tau au crescut: starea individuala de bine, satisfacție în muncă, echilibrul viață profesională – viață personala, dedicare, eficienta sau implicare. Sau, cum au reusit sa scada: nivelul de epuizare, conflictele, absenteismul din cauze de sanatate sau obsesia de munca.

In loc de concluzie...

Ce ar fi de spus in final? Faptul ca un astfel de proiect nu isi poate propune sa rezolve toate dezechilibrele din viata a mii de oameni, implementand zeci de mii de programe, pentru ca ar fi nerealist.Isi poate propune insa, sa creeze un context intern nou, un accelerator de atentie si interes asupra unor lucruri care conteaza pentru echilibrul individual. Acest context creeaza senzitivitate interioara pentru lucruri pe care nu te-ai fi gandit niciodata sa le explorezi si care sunt tamaduitoare.

Pe fondul acestei senzitivitati, fiecare va dezvolta, intr-un mod autonom si voluntar, o conduita orientata catre a aduce in viata lui lucruri care il echilibreaza si il ajuta sa mearga inainte, ca om, nu doar ca profesionist.





testimoniale

"Această experiență a venit în viața mea exact la momentul potrivit, într-o etapă destul de dificilă! Raportul și în special întâlnirea cu consultantul m-au ajutat să-mi regăsesc mai ușor calea către cine sunt eu, să știu cum mă pot sprijini pe valorile mele în deciziile personale sau de la serviciu."


Steliana

"Întâlnirea cu valorile mele a fost mai mult decât revelatoare... O surpriză, și în același timp și o confirmare a unor lucruri pe care le știam despre mine, dar nu le foloseam conștient. A fost acea "date with myself" de care aveam nevoie. Mulţumesc!"


Delia

"Conduc o echipă de 25 de oameni și jobul nostru e unul eminamente tehnic, ce gravitează în jurul cifrelor și calculelor complexe. Am aflat lucruri extraordinare despre cum îi influențează pe ceilalți cuvintele pe care le folosesc și că motivația vine din interior, nu de la altcineva."


Rareș

"Felicitări pentru acest instrument care, din câte știu, este unicul de acest fel pe piața de la noi. Dialogul online cu specialistul m-a făcut să trec prin diverse stări, însă, la final, a meritat tot timpul alocat! Aș pune ca am plecat după această experiență: conștientă de valorile mele și un pic mai motivată!"


Carmen

"Raportul iValue și ședința de consiliere avută cu specialistul din echipa Human Developer au fost revelatoare pentru mine din mai multe motive. Cred că alinierea la valorile personale este esențială pentru a trăi o viață cu sens, în armonie cu mine și cu mediul. Datorită Life Journey Map, am o hartă clar organizată a acestora (da, lucrurile stau ceva mai complex decât alegerea a 3-5 valori dintr-o listă!) dar și un mic ghid de utilizare a resurselor mele interioare. Aflată într-o etapă în care apropierea de misiunea personală este o prioritate pentru mine, m-am conectat cu valorile mele de carieră, care stau la baza acesteia. Wow, nu?"


Dana

"Nu poti privi in interior, uitandu-te in oglinzi pentru exterior. A fost o experienta extraordinara, reala, si o confirmare a multor lucruri pe care le stiam despre mine. Prin experienta aceasta am vazut o imagine a realitatii mele interioare, a reperelor mele, cele dupa care functionez zi de zi. Este un instrument 'oglinda de interior', un ghid pe care ar trebui sa-l purtam cu totii in buzunarul de la piept. Un must pentru orice om care porneste pe calea autocunoasterii! Chiar daca incepi prin a da un test electronic, experienta pe care ti-o ofera consultantul prin discutia pe care o ai dupa, te incarca cu multa emotie, raspunsuri si 'teme pentru acasa'. Multumesc mult pentru cele doua ore de 'terapie-constientizare'!?"


Stefania