Resurse


Valorile - Lost In Translation

Creat: Sambata, 8 Iulie 2017
Valorile - Lost In Translation
Deseori, îi surprindem pe cei din jurul nostru în discursul public, rostind sintagma: "Pentru că (nu) are valori!" Organizațiile mai mari sau mai mici afișează pe canalele de comunicare setul de valori în care cred și care consideră că le reprezintă și alcătuiesc cultura. În dialogul interior regăsim întrebarea: Dacă acestea sunt valorile organizației, ce se așteaptă de la mine? Care este setul meu de valori și cum îmi influențează ele deciziile și performanța?

Însă, înainte de toate, ce sunt valorile? Valorile pot fi înțelese în sensul general ca motivații ce stau în spatele alegerilor strategice, necesare pentru a ne atinge obiectivele personale sau profesionale.
Mergând mai departe, putem defini valorile ca fiind standarde de preferință ce alcătuiesc un sistem apreciativ care: alertează și motorizează intenția, vectorizează și motivează comportamentul, sunt dezvăluite și susținute prin limbaj.

În construcția și manifestarea valorilor noastre stau credințele, normele, atitudinile și comportamentul. Cu ajutorul profesorului S. Dolan, să le luăm pe rând:

Credințele - Fiecare dintre noi alege să trăiască și să se manifeste într-o manieră specifică în care se raportează prin ceea ce crede despre oameni, lucruri, evenimente, idei, etc.
Credințele sunt în strînsă legătură cu ceea ce numim "adevăruri" și sunt adânc înrădăcinate în structura gândurilor noastre formate de-a lungul anilor de studiu și a experienței individuale, care au dat sens și semnificație realității trăite. Credințele precedă formularea concretă a valorilor. Spre exemplu, a fi convins că a exprima că ești tot timpul ocupat este un semn că cineva este un om de succes, te poate încuraja să adopți ca valoare viitoare faptul că munca susținută este de prețuit.
Relația dintre credințe și valori este foarte strânsă, credințele precedând valorile și prin urmare orice reînnoire în sistemul de valori aduce o schimbare în credințe. Renunțarea la anumite credințe este esențială în procesul de actualizare și reînnoire de valori.

Normele - Valorile joacă un rol important în formarea normelor, adică în ceea ce numim regulile jocului. Dacă valorile relevă despre noi care sunt lucrurile în care credem și sunt importante la nivel individual, normele reies din interacțiunile de grup. Normele sunt reguli adoptate prin consens, în timp ce valorile sunt criterii de a evalua, accepta sau respinge normele.

Atitudinile - Atitudinile noastre reflectă modul în care ne simțim (aprobăm sau dezaprobăm) față de ceva sau cineva și reprezintă un bun predictor pentru tendința noastră de a ne comporta într-un anumit fel. Atitudinile devin o consecință a credințelor, normelor, fiind precedate de acestea.

Comportamentul - Comportamentul este acțiunea sau reacția care apare ca un răspuns la un stimul intern(gândul). Comportamentul devine un purtător de credințe, valori, atitudini, fiind influențat de preconcepțiile despre sine și ceilalți sau de normele sociale.
Studiile au demonstrat că schimbările în atitudine pot redirecționa comportamentul, aceasta fiind, în esență, forma terapiei cognitiv comportamentale prin schimbarea modului irațional de a gândi(atitudine, credințe) sau a te raporta la situatii.
Încercând să schimbi atitudinile, modifici comportamentul și acesta devine eficient în a adapta valorile și credințele, adică o schimbare de durată, profundă.

Sociologul Morris Massey ne aduce perspectiva valorilor ca cicluri de dezvoltare și amprentare individuală pe grupe de vârste. Din perspectiva lui, nu ne naștem cu valori, ci ele sunt dezvoltate în strânsă legătură cu etapele creșterii și dezvoltării noastre. Identifică astfel trei perioade majore, de-a lungul cărora valorile sunt dezvoltate:

Perioada amprentării timpurii - Până la vârsta de 7 ani, suntem precum un burete ce absoarbe tot ce este în jur, iar forurile parentale joacă, în aceasta perioadă, un rol important în a ințelege ce este rău sau bine, potrivit sau greșit. Este un construct de care nu suntem conștienți, dar pe care ni-l asumăm.
Perioada modelării individuale - Între vârsta de 7-13 ani, mimetizăm comportamente, în special ale părinților, dar și ale celor din jur.
Nu este o acceptare și o copiere tacită a valorilor lor, ci mai degrabă le probăm să vedem cum ne vin și cum ne simțim în ele. Tot la această vârstă, suntem impresionați de profesorii mai tineri, care par să aibă cunoștințe vaste, mult mai multe decât părinții noștri.
Perioada socializării conștiente - Între 13-21 ani, suntem influențați de cei care sunt asemeni nouă ca vârstă, stare socială, mod de manifestare, alegând modalități care ne ajută să ne depărtam de stările programate anterior. Ca influențe pentru această grupă de vâstă, Massey menționează și media, în special acea parte care rezonează cu felul nostru de a gândi sau cu normele grupului din care facem parte.
După vârsta de 21 de ani, valorile noastre de bază sunt stabile, ele putându-se schimba, doar trecând printr-o stare emoțională cu semnificație pentru noi sau printr-un proces de terapie individuală.

Revenind la valori individuale și la cultura organizațională, atunci când organizațiile vor să creeze cultura dezirabilă, teoriile de tip "high values" sau "low values" nu fac altceva decât să strivească identități și să determine indivizii să-și suprime potențialul lor de energie sau să îl investească în alte contexte.

Faptul că la o evaluare primară și abruptă ești sau nu "fit-in" contează mai puțin. Ajungem, în organizații, să confundăm sau să înlocuim valorile cu normele, dându-le celor din urmă importanță mai mare.
Norma devine regulator pentru valori, în loc ca norma să fie pusă în slujba valorilor individuale, să creeze contexte de manifestare a diversității valorilor. Permisivitate pentru manifestarea valorilor și punerea lor în slujba obiectivelor și contextelor diferite, duce la libertatea creativității, la diversitate, la respect, la succes individual și colectiv.
Până la urmă, cultura unei companii nu ar trebui să fie "un spatiu" de tip "patul lui Procust", pe care te așezi și în care te potrivești sau nu, o experiență în urma căreia rămâi sau pleci, ești dorit sau îndepărtat.

Spațiu de manifestare pentru valorile aflate în proprietatea indivizilor și care sunt diferite de cele declarate de organizație, alături de intervenția la nivelul atitudinilor generate de câmpul de valori diferite, poate să aducă ceea ce organizațiile iubesc cel mai mult: aliniere și congruență.





testimoniale

"Această experiență a venit în viața mea exact la momentul potrivit, într-o etapă destul de dificilă! Raportul și în special întâlnirea cu consultantul m-au ajutat să-mi regăsesc mai ușor calea către cine sunt eu, să știu cum mă pot sprijini pe valorile mele în deciziile personale sau de la serviciu."


Steliana

"Întâlnirea cu valorile mele a fost mai mult decât revelatoare... O surpriză, și în același timp și o confirmare a unor lucruri pe care le știam despre mine, dar nu le foloseam conștient. A fost acea "date with myself" de care aveam nevoie. Mulţumesc!"


Delia

"Conduc o echipă de 25 de oameni și jobul nostru e unul eminamente tehnic, ce gravitează în jurul cifrelor și calculelor complexe. Am aflat lucruri extraordinare despre cum îi influențează pe ceilalți cuvintele pe care le folosesc și că motivația vine din interior, nu de la altcineva."


Rareș

"Felicitări pentru acest instrument care, din câte știu, este unicul de acest fel pe piața de la noi. Dialogul online cu specialistul m-a făcut să trec prin diverse stări, însă, la final, a meritat tot timpul alocat! Aș pune ca am plecat după această experiență: conștientă de valorile mele și un pic mai motivată!"


Carmen

"Raportul iValue și ședința de consiliere avută cu specialistul din echipa Human Developer au fost revelatoare pentru mine din mai multe motive. Cred că alinierea la valorile personale este esențială pentru a trăi o viață cu sens, în armonie cu mine și cu mediul. Datorită Life Journey Map, am o hartă clar organizată a acestora (da, lucrurile stau ceva mai complex decât alegerea a 3-5 valori dintr-o listă!) dar și un mic ghid de utilizare a resurselor mele interioare. Aflată într-o etapă în care apropierea de misiunea personală este o prioritate pentru mine, m-am conectat cu valorile mele de carieră, care stau la baza acesteia. Wow, nu?"


Dana

"Nu poti privi in interior, uitandu-te in oglinzi pentru exterior. A fost o experienta extraordinara, reala, si o confirmare a multor lucruri pe care le stiam despre mine. Prin experienta aceasta am vazut o imagine a realitatii mele interioare, a reperelor mele, cele dupa care functionez zi de zi. Este un instrument 'oglinda de interior', un ghid pe care ar trebui sa-l purtam cu totii in buzunarul de la piept. Un must pentru orice om care porneste pe calea autocunoasterii! Chiar daca incepi prin a da un test electronic, experienta pe care ti-o ofera consultantul prin discutia pe care o ai dupa, te incarca cu multa emotie, raspunsuri si 'teme pentru acasa'. Multumesc mult pentru cele doua ore de 'terapie-constientizare'!?"


Stefania