Resurse


Valorile, motivația internă și înțelesurile comun împărtașite

Creat: Vineri, 17 Martie 2017
Valorile, motivația internă și înțelesurile comun împărtașite
"Culture (b)eats strategy for breakfast" ilustrează cel mai bine conflictul dintre ceea ce îți propui: strategie, obiective și cultura, care ar trebui să sustină execuția cu succes.
Calitatea executiei este susținută de motivația internă individuală și de înțelesurile comune ale membrilor echipei, pentru că ambele ghidează și generează competențe de cooperare, adică "shared meaning".

Echipele ce livrează performanță la nivel înalt au mai mult de 18 valori împărtășite, adică au o competență de cooperare mare și rezolvă problemele rapid, luând decizii într-un mod irecuzabil. Echipele aflate într-o zonă de risc sunt cele în care o treime dintre membri au mai puțin de 15 valori în comun, adică soluția pe care ei o găsesc în situația de rezolvare de probleme nu motivează majoritatea membrilor echipei. Reacția? Apar subgrupuri cu valori comune, ce se vor lupta pentru supremație, prin influențarea celorlalți membri sau factori de decizie.

Dar în relația individului cu organizația, ne uităm oare doar la shared meaning-ul care generează aceste comportamente de tip "fit in" sau luăm în calcul și "meaning gap-ul"? Adică acele comportamente care nu sunt împărtășite cu valorile de bază ale organizației, dar care se află în posesia membrilor? Cum le pot valorifica? Valorile din câmpul individual (aproximativ 30) sunt mult mai ample decât un set de 6-8 valori organizaționale și sunt responsabile pentru 80% din comportamentele livrate în climat de fiecare dintre noi. Ele sunt, în acelasi timp, motivatoare și cu însemnătate pentru individ, iar acesta va căuta contexte să și le exprime.

Prin urmare, suntem permanent în căutare de noi oportunități de exprimare a propriilor valori. Atunci când avem o atitudine pozitivă față de ceva sau cineva și ne afiliem lui cu entuziasm, este un semn că acel ceva sau cineva ne facilitează punerea în practică a uneia sau mai multor valori, și asta aduce însemnătate (ex: creativitate- ești invitat să fii parte la situații în care este nevoie de soluții creative). Atunci când găsim modalități de exprimare a propriilor valori prin relații cu oameni sau proiecte, suntem dispuși să investim "extra miles". În schimb, atunci când mediile personale sau profesionale nu ne permit exprimarea lor, devenim "disengaged".

Ca manager, dacă înțelegi care sunt valorile oamenilor din echipa ta care au nevoie de spațiu de manifestare prin comportamente, creezi acel spațiu pentru exprimarea lor, legând valorile de obiectivele interne (ex: implicarea oamenilor în proiecte, în funcție de câmpul de valori motivatoare).

Concluzia este că nu avem nevoie de un concept de motivare externă a individului, ci doar de un concept clar și conștient de valori și de spațiu pentru manifestarea lor. Poate părea o situație ideatică la scară mare, însă, privită în secvențe, pe grupuri mici, acest lucru nu mai pare imposibil. Ești în situația în care, în organizația în care activezi, ți se oferă o pereche de pantofi care nu îți vin. Ajustezi pantofii, îți oferă organizația alții/ îi ajustează pe cei inițiali sau cauți alt magazin?





testimoniale

"Această experiență a venit în viața mea exact la momentul potrivit, într-o etapă destul de dificilă! Raportul și în special întâlnirea cu consultantul m-au ajutat să-mi regăsesc mai ușor calea către cine sunt eu, să știu cum mă pot sprijini pe valorile mele în deciziile personale sau de la serviciu."


Steliana

"Întâlnirea cu valorile mele a fost mai mult decât revelatoare... O surpriză, și în același timp și o confirmare a unor lucruri pe care le știam despre mine, dar nu le foloseam conștient. A fost acea "date with myself" de care aveam nevoie. Mulţumesc!"


Delia

"Conduc o echipă de 25 de oameni și jobul nostru e unul eminamente tehnic, ce gravitează în jurul cifrelor și calculelor complexe. Am aflat lucruri extraordinare despre cum îi influențează pe ceilalți cuvintele pe care le folosesc și că motivația vine din interior, nu de la altcineva."


Rareș

"Felicitări pentru acest instrument care, din câte știu, este unicul de acest fel pe piața de la noi. Dialogul online cu specialistul m-a făcut să trec prin diverse stări, însă, la final, a meritat tot timpul alocat! Aș pune ca am plecat după această experiență: conștientă de valorile mele și un pic mai motivată!"


Carmen

"Raportul iValue și ședința de consiliere avută cu specialistul din echipa Human Developer au fost revelatoare pentru mine din mai multe motive. Cred că alinierea la valorile personale este esențială pentru a trăi o viață cu sens, în armonie cu mine și cu mediul. Datorită Life Journey Map, am o hartă clar organizată a acestora (da, lucrurile stau ceva mai complex decât alegerea a 3-5 valori dintr-o listă!) dar și un mic ghid de utilizare a resurselor mele interioare. Aflată într-o etapă în care apropierea de misiunea personală este o prioritate pentru mine, m-am conectat cu valorile mele de carieră, care stau la baza acesteia. Wow, nu?"


Dana

"Nu poti privi in interior, uitandu-te in oglinzi pentru exterior. A fost o experienta extraordinara, reala, si o confirmare a multor lucruri pe care le stiam despre mine. Prin experienta aceasta am vazut o imagine a realitatii mele interioare, a reperelor mele, cele dupa care functionez zi de zi. Este un instrument 'oglinda de interior', un ghid pe care ar trebui sa-l purtam cu totii in buzunarul de la piept. Un must pentru orice om care porneste pe calea autocunoasterii! Chiar daca incepi prin a da un test electronic, experienta pe care ti-o ofera consultantul prin discutia pe care o ai dupa, te incarca cu multa emotie, raspunsuri si 'teme pentru acasa'. Multumesc mult pentru cele doua ore de 'terapie-constientizare'!?"


Stefania