Bibliotecă / FAQ


FAQ



Frequently asked questions sunt întrebările clasice referitoare la principalele caracteristici ale metodei Life Journey Map™. Vă recomandăm să le parcurgeți, dacă doriți să înțelegeți mai bine cum funcționează instrumentul și care sunt elementele sale de bază.




1. De ce 130 de valori?

Acest număr a reieșit ca urmare a unei perioade îndelungate de cercetări referitoare la explorarea și conexiunea capacității cognitive cu noțiunea de valori, din punct de vedere lingvistic. Informația pe care o putem stoca în creier este limitată, și această limită se aplică și în cazul lucrurilor pe care le experimentăm și care astfel devin importante, cu însemnătate pentru noi. Este demonstrat că oamenii au o capacitate cognitivă limitată, tocmai ca procesul de gândire să fie unul organizat. Putem lucra doar cu trei tipuri de variabile în minte în același timp. După aceasta, începem să împărțim pe categorii, să lucrăm secvențial. Acesta este modul în care oamenii își contruiesc o ierahie de variabile. Dacă acționezi într-un singur domeniu de competență, trebuie să fii capabil să utilizezi 130 de cuvinte diferite, care descriu diverse seturi de comportamente, pentru a putea fi un expert în acel domeniu. Analiza lingvistică ne-a dus către concluzia că cele 130 de valori pe care le folosim în cadrul Life Journey Map™ sunt suficiente pentru a acoperi valorile existente, de la Vest la Est. Sistemul de valori este o orientare către un comportament. Life Journey Map™ este un instrument lingvistic, care mapează limbajul pe care îl folosim cu modul în care acționăm în viață. Pentru că limbajul (cuvintele folosite) indică o stare de intenționalitate, putem interpreta că, folosind un anumit limbaj, favorizăm/prioritizăm anumite valori și, că urmare, vom livra anumite comportamente.

2. De unde provin aceste 130 de valori?

Ele provin din diverse modele de dezvoltare, psihologice, biologice, culturale, spirituale și de business. Analizând limbajul folosit în aceste domenii din viață, am reușit să identificăm un "worldview"-orientarea individuală către valori. Life Journey Map™ se bazează pe cercetări consacrate din domeniul dezvoltării, din patru direcții diferite: a) "dezvoltarea limbajului" (Tomasello, 1999, 2003; Gopnick & Meltzoff, 1998), b) "dezvoltarea perceptivă" (Eleanor Gibson, 1969, 1975, 1991, 2000), c) "dezvoltarea psihologică" (Erickson 1950, 1959, 1968, 1982; Kohlberg 1969; Gilligan 1972, Frankl, 1955, 1959) si d) "dezvoltarea spirituală" (Huxley, 1944; Fowler, 1981; Hall, 1986).

3. De ce este Life Journey Map™ diferit de alte instrumente similare?

Instrumentul nostru nu este un test de personalitate, ci un intrument educațional, ce ajută indivizii să se auto-educe cu privire la orientarea individuală către valori, acest lucru oferindu-le indicii precise referitoare la comportamentul lor. Modelul este construit ca un instrument imparțial de măsurare, ce conține valori multiple care sunt clasificate în mod repetat și comparate între ele, într-un mod interactiv. În timpul procesului de clasificare, utilizatorul ierarhizează o listă generată aleatoriu de 130 de valori, prezentate în categorii de câte 4. Scorurile pe care le obțin valorile reprezintă suma a două clasificări complete. Această metodă asigură un grad ridicat de validare și de siguranță, fiind măsurate printr-o buclă imediată de feedback.

4. Pot apărea noi valori în cadrul instrumentului, pe măsură ce trece timpul?

Experiența noastră de mai bine de 15 ani ne-a demonstrat că cele 130 reprezintă un set stabil de valori. Pentru că valorile sunt atât de bine stabilite în viața fizică a fiecăruia dintre noi, nu considerăm că este necesară introducerea unor noi valori până când nu se va schimba însăși structura noastră fizică.

5. Pot apărea noi valori în harta mea individuală, pe măsură ce trece timpul?

Fiecare valoare are stadii diferite de dezvoltare, denumite "value path", ceea ce înseamnă că și valorile cresc - devin din ce în ce mai complexe. Nu vei renunța la valorile tale de bază, dar gradul de competență în cadrul unei valori crește, se maturizează. Ele se transformă într-o formă de manifestare mai complexă-asta înseamnă dezvoltare. De fiecare dată când treci printr-un stadiu de dezvoltare, îți redefinești semnificația valorilor tale. Să luăm un exemplu de "value path" pentru valoarea "Empatia", care va include următoarea secvență (stadii de dezvoltare). Fiecare dintre valorile descrise aici reprezintă o formă evoluată sau un nivel mai mare de competență din cadrul aceleiași valori.



Empatia, ca valoare, are diferite stadii de dezvoltare (nivele de competență), atunci când se manifestă în comportamentul uman.

6. Instrumentul face distincție între valorile personale și cele profesionale?

Nu. Instrumentul indică preferința individuală, indiferent de diferitele roluri sociale. O persoană, cu întregul său sistem integrat de valori, nu va face distincție între valorile sale, din punct de vedere personal sau profesional.

7. Trebuie să-mi schimb comportamentul după ce primesc raportul și particip la o sesiune cu un consultant LJMap?

Obiectivul sesiunii de consultanță este să te facă să devii mai conștient de valorile tale și de alegerile pe care le ai la dispoziție. Îți va oferi un punct de pornire, te va încuraja să pornești pe drumul către schimbare, te va ghida către direcțiile potențiale de acțiune-bazându-se pe valorile tale. Schimbarea este recunoașterea faptului că "acesta sunt eu și acestea sunt valorile mele" și gestionarea conștientă a valorilor astfel încât rezultatul va fi o viață mai împlinită, precum și alegeri de carieră mai clare.

8. Cât de concret și detaliat este procesul de consultanță?

Intervenția presupune lucrul în ghidare individuală pentru a-și putea utiliza mai eficient valorile în alegerile pe care le fac. Metoda noastră se concentrează pe identificarea sistemului de ghidare pe care oamenii îl folosesc în procesele de luare de decizii și de rezolvare a problemelor. Făcând acest lucru, ne concentrăm pe valorile de carieră. Faptul că ești conștient de valorile tale de carieră îți oferă avantajul că te poți identifica cu ceva mult mai amplu decât o singură organizație. Consultanța îți explică legătura dintre valorile tale de carieră și alegerile posibile, și îți oferă suport în a-ți genera declarația misiunii personale referitoare la alegerile profesionale.

9. Are sens să repet procesul de clasificare LJMap după o anumită perioadă de timp?

Da, în special dacă persoana s-a concentrat foarte mult asupra unei valori, în detrimentul altora. De asemenea, dacă a trecut prin schimbări personale semnificative (pierderea sau schimbarea locului de muncă, relocare, schimbare de cultură, în relațiile personale). Deși "Câmpul de interese"- valorile de bază, nu se va schimba radical, ierarhizarea lor cel mai probabil se va modifica.

10. În departamentul meu are loc o activitate de mapare a valorilor de grup. Vor avea astfel ceilalți colegi acces la valorile mele?

În cazul în care are loc un proces de mapare a valorilor de grup, fiecare participant va semna o declarație de confidențialitate, care va asigura anonimitatea scorurilor individuale. Singurul lucru care va fi vizibil tuturor în workshop-ul de grup va fi "Câmpul de interese"-valorile de bază comune ale grupului-dar nici un nume nu va fi precizat.

11. Ce se întâmplă dacă valorile de grup nu sunt aliniate sau sunt în etape diferite de dezvoltare? Cum soluționezi un conflict de valori?

Cercetările din domeniul valorilor au indicat o corelație directă între înțelegere ridicată și cooperare, atunci când există un consens ridicat al valorilor și aliniere între membrii aceluiași grup și chiar și între membrii unor grupuri diferite (Rokeach, 1979). Chiar dacă există diferențe, sunt prezente totuși și valori comune. Așadar, provocarea va consta în identificarea acelor valori care indică deschiderea la diferențe, de exemplu: a fi amabil, a arăta empatie, a fi lipsit de prejudecăți. Astfel, oamenii vor învăța să pună în practică aceste valori și, ca o consecință, să atenueze diferențele dintre valori.

12. Ce se întâmplă dacă valorile dorite nu există în valorile de grup?

Axându-se pe "Câmpul de interese" comun al grupului-adică valorile de bază comune ale indivizilor din grup, se va identifica cel puțin o valoare din cultura pe care organizația dorește să o implementeze sau se va alege o valoare din cultura deja existentă în companie, cu scopul de a o dezvolta sau consolida până la nivelul superior de competență. Faptul că grupul devine conștient de diferențe este primul și cel mai important pas din acest proces. Când valorile de grup sunt recunoscute și împărtășite, oamenii se simt mai conectați și mai dispuși să lucreze și să obțină rezultate împreună. Cunoașterea valorilor de grup îmbunătățește dinamica echipei și pregătește terenul pentru relații de o mai bună calitate între membri. Cu toate că suntem diferiți, în urma identificării valorilor, devenim mai conștienți de modul în care putem contribui la setul mai amplu de valori.

13. Cum se utilizează Life Journey Map™ în companii?

Life Journey Map™ include o gamă importantă de beneficii prin utilizarea sa în cadrul organizațiilor. În primul rând ajută la:

  • -Identificarea suprapunerii valorilor de echipă și îmbunătățirea lucrului în cadrul acesteia
  • -Construirea orientării potențiale de Customer Service și identificarea potențialului pentru schimbare
  • -Învățarea din situații de criză, prin descoperirea procesului de recuperare a grupului și prin îmbunătățirea acestui proces
  • -Crearea unui set de instrumente de rezolvare a problemelor bazat pe valori, pe care să îl folosească echipele din companie


Măsuratorile indirecte presupun o analiză documentată a:

  • -Discursurilor leaderilor
  • -Comunicărilor de marketing/brand/viziune/misiune
  • -Indicatorilor de performanță
  • -Evaluărilor făcute de către clienți


14. Cum poate instrumentul să schimbe cultura?

În primul rând, oamenii trebuie să fie conștienți de valorile lor, altfel se vor simți obligați să adopte valorile altora. Trebuie să realizeze care sunt valorile lor individuale și să înțeleagă cum pot acestea să susțină schimbarea dorită. Schimbarea culturală reprezintă reprioritizarea valorilor, astfel încât acestea să răspundă nevoilor clientului. Următorul lucru pe listă îl reprezintă analiza echipelor, bazată pe valori. Odată ce devenim conștienți de "Câmpul de interese" al echipei-valorile de bază, suntem capabili să identificăm care sunt acele valori din cadrul echipei care ne pot ajuta să rezolvăm problemele mai eficient, într-un mod inovativ, orientat către client, etc. Următorul pas este să luăm o decizie referitoare la setul de valori la care echipa trebuie să apeleze în momente dificile. Orientarea către valori este o metodă comprehensivă de leadership, deoarece construiește o fundație mult mai solidă pentru o mai mare flexibilitate organizaționala și o transformare mai rapidă.

15. Cum poate fi Life Journey Map™ utilizat în Customer Relationship Management?

Life Journey Map™ este un instrument eficient de a obține o perspectivă adițională, ce va contribui la dezvoltarea CRM. Metoda noastră este "inteligența relațională" așa cum este denumită de Harvard Business School, ce presupune înțelegerea diferitelor relații pe care clienții le pot avea cu compania, brandurile existente, noile produse potențiale, etc. Life Journey Map™ identifică datele care ne pot furniza informația referitoare la tipurile de relații ce corespund valorilor clienților. În acest sens, instrumentul are potențialul de a redefini dimensiunea Marketing-ului în jurul relațiilor bazate pe valori, care sunt, în mod natural, mai puternice și mai durabile.

16. De ce sunt valorile importante pentru dezvoltarea organizațională?

Dezvoltarea organizațională presupune stabilirea modelului de business pe care ți-l dorești și dezvoltarea în acea direcție. Valorile potrivite pentru organizația ta sunt bazate pe modelul de business definit. Într-un cuvânt, valorile sunt cele care dau identitate unei companii și au un rol crucial în procesul de dezvoltare, pentru că se află în strânsă legătură cu modelul de business. În mod natural, schimbarea modelului de business presupune, de asemenea, și o modificare la nivelul valorilor.

17. Care este metodologia de măsurare a valorilor Life Journey Map™?

Iată care sunt aspectele necesare pentru măsurarea valorilor:

1. Măsurarea valorilor este bazată pe un proces de ierarhizare a acestora
2. Utilizatorului i se cere să clasifice trei sau mai multe valori distincte odată (forced ranking)
3. Utilizatorului i se prezintă o gamă completă de valori diferite pe care să le clasifice în ordine
4. Gama de valori este prezentată aleatoriu, pentru a se evita influențarea utilizatorului
5. Natura emoțională a valorilor le clasifica pe acestea fie în valori de tranziție, fie valori-țintă
6. Utilizatorul poate renunța la anumite valori din procesul de ierarhizare
7. Definițiile valorilor, ce apar în timpul clasificării, reprezintă caracterizarea valorii în întregul ei
8. Scorurile obținute de valori sunt rezultatul direct al procesului de ierarhizare al utilizatorului
9. La finalul procesului de ierarhizare, aplicația generează automat un răspuns, care solicită utilizatorului să confirme validitatea rezultatelor sale

18. Care ar putea fi erorile în procesul de măsurare a valorilor?

Iata care sunt principalele tipuri de erori în procesul de măsurare a valorilor:

1. Concentrarea pe un set redus de valori (eroare de validitate a conținutului)
2. Absența unui răspus imediat la finalul colectării datelor, care prezintă rezultatele inițiale și cere utilizatorului să evalueze relevanța rezultatelor (eroare de validitate a criteriilor utilizate)
3. Utilizarea unei scale Likert pentru măsurarea valorilor (eroare de validitate a conceputului de construcție)
4. Utilizarea unei scale Polarity pentru măsurarea valorilor (eroare de validitate a conceputului de construcție)
5. Utilizarea unui sistem Forced Choice pentru măsurarea valorilor (eroare de validitate a conceputului de construcție)
6. Prezentarea către utilizator a întregii game de valori într-o secvență fixă (non-aleatorie) pentru ierarhizare (eroare de validitate a conceputului de construcție)
7. Prezentarea unor definiții parțiale ale valorilor în timpul clasificării, și maparea ulterioară a scorurilor obținute pe definiții diferite, având drept consecință rezultate neconcludente transmise la final către utilizator (eroare de validitate a conceputului de construcție)
8. Ierarhizarea și măsurarea separată a "valorilor de tranziție" și a celor "țintă"


testimoniale

"Această experiență a venit în viața mea exact la momentul potrivit, într-o etapă destul de dificilă! Raportul și în special întâlnirea cu consultantul m-au ajutat să-mi regăsesc mai ușor calea către cine sunt eu, să știu cum mă pot sprijini pe valorile mele în deciziile personale sau de la serviciu."


Steliana

"Întâlnirea cu valorile mele a fost mai mult decât revelatoare... O surpriză, și în același timp și o confirmare a unor lucruri pe care le știam despre mine, dar nu le foloseam conștient. A fost acea "date with myself" de care aveam nevoie. Mulţumesc!"


Delia

"Conduc o echipă de 25 de oameni și jobul nostru e unul eminamente tehnic, ce gravitează în jurul cifrelor și calculelor complexe. Am aflat lucruri extraordinare despre cum îi influențează pe ceilalți cuvintele pe care le folosesc și că motivația vine din interior, nu de la altcineva."


Rareș

"Felicitări pentru acest instrument care, din câte știu, este unicul de acest fel pe piața de la noi. Dialogul online cu specialistul m-a făcut să trec prin diverse stări, însă, la final, a meritat tot timpul alocat! Aș pune ca am plecat după această experiență: conștientă de valorile mele și un pic mai motivată!"


Carmen

"Raportul iValue și ședința de consiliere avută cu specialistul din echipa Human Developer au fost revelatoare pentru mine din mai multe motive. Cred că alinierea la valorile personale este esențială pentru a trăi o viață cu sens, în armonie cu mine și cu mediul. Datorită Life Journey Map, am o hartă clar organizată a acestora (da, lucrurile stau ceva mai complex decât alegerea a 3-5 valori dintr-o listă!) dar și un mic ghid de utilizare a resurselor mele interioare. Aflată într-o etapă în care apropierea de misiunea personală este o prioritate pentru mine, m-am conectat cu valorile mele de carieră, care stau la baza acesteia. Wow, nu?"


Dana

"Nu poti privi in interior, uitandu-te in oglinzi pentru exterior. A fost o experienta extraordinara, reala, si o confirmare a multor lucruri pe care le stiam despre mine. Prin experienta aceasta am vazut o imagine a realitatii mele interioare, a reperelor mele, cele dupa care functionez zi de zi. Este un instrument 'oglinda de interior', un ghid pe care ar trebui sa-l purtam cu totii in buzunarul de la piept. Un must pentru orice om care porneste pe calea autocunoasterii! Chiar daca incepi prin a da un test electronic, experienta pe care ti-o ofera consultantul prin discutia pe care o ai dupa, te incarca cu multa emotie, raspunsuri si 'teme pentru acasa'. Multumesc mult pentru cele doua ore de 'terapie-constientizare'!?"


Stefania